2011

December 2011

Op veler verzoek hebben we wederom de “Navidad nuestra”van Ramirez uitgevoerd. Het koor werd begeleid door accordeon (Trix Reintjens), gitaar en charango (Clem van den Dijssel), percussie (Tom Berghmans), en contrabas (Nick Pouls). Het programma werd aangevuld met enkele Spaanstalige kerstliederen, maar ook met een paar traditionele kerstliederen, bewerkt door Jetse Bremer. Het eerste concert werd uitgevoerd in samenwerking met het kamerorkest Locatelli uit Landgraaf; het tweede concert samen met Harmonie Philomena Chevremont in Glaspaleis Schunck* (zie fragment); en het derde concert met Vocal Group Odeon in het kader van Magisch Maastricht.

Concertreis naar Yorkshire, Engeland Oktober 2011
1110Engeland1
“The Dutch are coming”, zo werden we in Yorkshire aangekondigd, alwaar we eind oktober 2011 op “toernee” waren . Op prachtige locaties , zoals in de gothische kathedraal van Ripon (met de oudste nog bestaande Saksische crypte van Engeland uit 672), in Beningbrough Hall, een Georgisch landhuis uit 1716 met meer dan 100 18e eeuwse schilderijen uit de National Portrait Gallery, en het cellarium van de Fountains Abbey, dat tot Werelderfgoed van de Unesco behoort, hebben we succesvolle optredens gehad.

Reactie op dit laatste concert door Alexa Morton,Visitor Experience & Marketing
Manager Fountains Abbey & Studley Royal: “…we had the most amazing feedback from visitors who had listened, the best feedback we’ve ever had for a choir and Iain at admissions was raving about it. Please pass my thanks to your group”.

1110Engeland2Daarnaast hebben we nog concerten in de St. Paul’s kerk te Harrogate en in de Allhallowgate Methodist Kerk in Ripon gegeven. Zoals dat in onze Nederlandse
aard ligt, hebben we ons in vele talen laten horen; Latijn en Italiaans (Monteverdi, Willaert, De Prez), Frans (Ravel), Spaans (Piazzolla, Rueda), Engels (Finzi), en Deens (Stenhammer). Ook hebben we een paar Nederlandse liedjes gezongen, die zeer enthousiast ontvangen werden; Als ick u vinde (Waelrant), en Merk toch hoe sterck en Allen die willen naar Island gaan in een bewerking van Jetse Bremer.

1110Engeland3Fragment van een recensie: “…Transparence sang their selected examples with a calm control and wonderful blend of voice, bringing the dark liquid structure to vivid life. … [The Swedish songs] were particularly well sung, its sumptuous melodic lines curling and intertwining with perfect tone and balance … Transparence reached what many regarded as the highlight of their evening’s performance with an almost tear-jerking rendering of Piazzolla’s Jacintho Chiclana; the tenors and basses singing the ostinato lower part with almost orchestral sonority”.

Uitwisselingsconcert in Nettetal bij Vierssen Juli 2011

1107_VierssenOp de sfeervolle binnenplaats van het prachtige Weyer Kastell, een typische “niedderrheinische Wasserburg”, hebben we een a capella reprise geven van de meiconcerten ‘Geheel de Uwe’ met liederen van Monteverdi en Willaert. Het koor uit Vierssen heeft in dezelfde sfeer madrigalen en enkele koralen uit Dido en Aeneas van Purcell gezongen.

 

‘Geheel de uwe’: liederen van Monteverdi Mei 2011

1105_HeerlenVelen van u kennen de prachtige liederen van Claudio Monteverdi, waarin zowel de liefde als devotie een terugkerend thema zijn. Slechts weinigen weten dat het leven van Monteverdi ook werkelijk aanleiding gaf deze overweldigende emoties in muziek te uiten. Zo liet zijn zeer geliefde vrouw Claudia hem na een kort ziekbed achter met twee zoontjes, een gebeurtenis die hem veel verdriet en wellicht veel inspiratie heeft gegeven. Uiteindelijk heeft hij zich terug getrokken in de afzondering van het klooster.
Er zijn een aantal liederen uit zijn oeuvre ten gehore gebracht, in welke de liefde en het plezier in het leven, maar ook verdriet en devotie welhaast voelbaar werden. Hierdoorheen heeft theatermaker en verteller Irmgard Tummers het verhaal van de zoektocht van Claudia naar haar zo geliefde maar onbereikbare echtgenoot gesponnen.
De fraaie ambiance van het Savelbergklooster te Heerlen en de Kopermolen te Vaals, alwaar deze concerten gegeven werden, leenden zich uitstekend voor een verrassend concert; moeiteloos werd u teruggevoerd naar het 16e eeuwse Italië. Het koor werd begeleid door Hildegard Moonen op gamba en Maria van Kerkhof en Janneke Nelissen op fluit.